Declareren doet begeren

november 11, 2011

Mevrouw Sap windt zich op over een vliegticket van Nout Wellink.
Was ik (wat enigerlei god verhoedde) fractiechef van Groen-Links, dan had ik mijn kop gehouden. Niemand is nog de Afghaanse corruptie van fractielid en libido-expert mevrouw Peters vergeten. De belastingbetaler betaalde. En blijft betalen, want mevrouw Peters heeft een levenslang contract afgesloten met het ministerie van Buitenlandse Zaken.
Iets van jaloezie valt me niet te ontzeggen.
Nu weten we dus dat de heer Wellink, ook maar een ambtenaar, iets van € 13.000 liet betalen voor een zogeheten eersteklas-ticket richting een of andere vergadering die niets opleverde.
Mijn vraag was aanvankelijk : hoe kan het dat een ticket waarvoor ik misschien € 500 had betaald qua een paar stoeltjes verder zoveel méér moet kosten. Een iets betere plek en een glaasje champi? De armoedige pokkenherrie in zo´n vliegtuig blijft hetzelfde.
Luchtvaartmaatschappijen die voor een ander plekje in een toestel extreem veel meer rekenen, maken zich schuldig aan oplichting. Daarover had mevrouw Sap misschien een vraag kunnen stellen.
Zit er niet in.
Omdat mevrouw Sap van Groen Links (volgens De Telegraaf ´De partij van de Dubbele Moraal´, bij mijn weten is de fractieleider doctor in de economie) eigenlijk niet beter weet dan dat het kapitalisme zo zijn eigen normen hanteert.
Ondertussen is mijn punt is dat ambtenaren als Wellink die ver boven de Balkenende-norm verdienen, in de veronderstelling leven dat ze qua kosten niet onder hoeven te doen voor ondernemers. Als de baas van Shell eersteklas vliegt, dan zij dus ook. Dat een ondernemer die risico loopt per definitie iemand anders is dan een definitief goed verzekerde ambtenaar is een te hoog gegrepen gedachte voor een (ex-)ambtenaar als Wellink. En voor een ex-ambtenaar als mevrouw Sap.
Vooral RTL-Nieuws doet veel onderzoek naar geld wegsmijterij in ambtelijke en politieke kring. In dit opzicht beschaafde partijen als de SP en de PVV vliegen niet mee naar de Antillen voor een of ander ´werkbezoek´, de toverformule voor verkwisting van belastinggeld.
Ambtenaren en gekozen volksvertegenwoordigers denken dat het er niet toe doet hoe er met gemeenschapsgeld wordt omgesprongen. De gemeenteraad van Lutjebroek zal niet aarzelen business-class naar New York te vliegen om te ´leren´ van het parkeerbeleid in die iets grotere stad. Een afscheidsfeestje van een of andere ambtenaar mag zomaar een ton kosten. Andermans geld, wat kan het schelen. Misschien worden er een keer vragen gesteld, so what? Terugbetalen? Geen sprake van. Want in de cao of andere overeengekomen regels, gaat het om verworven rechten.
Was ik een Wellink-achtige, dan vloog ik ook eersteklas.
Was ik Sap, dan vloog ik in de gordijnen. Bijvoorbeeld vanwege de hypothetische reactie van de heer Rutte op een denkbaar vraagje harerzijds over die Kunduz-missie. ´Kost een paar centen, maar in Kabul is parkeren met een tank inmiddels perfect geregeld´, zou het antwoord van de premier dan kunnen zijn.
Helaas, die vraag zal Sap er nooit uitpersen. Sinds dat beschamende achterkamertjesonderonsje kort na haar aantreden, werpt de fractieleider van Groen Links tijdens elk Kamerdebat nog slechts verliefde blikken -en zelfs kushandjes- naar de regeringsaanvoerder.
Nee, Sap is uitgeperst. Voor de broodnodige pit moeten we elders zijn, bij Hans Spekman van de PvdA bijvoorbeeld.

Peter Hagtingius
Hoofdredacteur Soeverein

One Response to “Declareren doet begeren”

  1. Lulu van Hoog Says:

    Vliegt u nog wel regelmatig?De stoelen in vliegtuigen zijn zo smal geworden dat je met maatje 36 er nog net inpast mits je het ontbijt hebt laten staan.

    Bovendien lijkt het mij ook beter als bankiers,ambtenaar of niet,in een aparte ruimte vervoert worden wie wil hun gezwets nu nog horen?


Geef een reactie

