De zakkenvullers

november 13, 2011

Uw columnist is boos.
Toen ik mijn onvolprezen rector Jan Bos meldde dat ik er mee stopte als zijn docent, kreeg ik lovende woorden en een boekenbon van € 15 voor bewezen diensten.
Toen Ajax-chef Rik van den Boog zijn ontslag aanbod kreeg hij geen lovende woorden maar wel €738.000 als afscheidscadeautje mee. U leest het goed: zelf ontslag genomen!
Toen bij Ajax Martin van Geel van wanbeleid werd beticht, besloot hij op te stappen. Tonnen werden op zijn rekening gestort. U leest het weer goed: hij nàm ontslag.
Toen Martin Jol vorig jaar december inzag dat hij de Ajax-selectie niet meer op de rit kon krijgen, leverde hij zijn contract in. Niks geen lofrede voor Martin Jol; wel tot de laatste dag van het seizoen zijn salaris integraal uitbetaald. Plus premie, plus kampioensgratificatie. U leest het goed: Martin Jol stopte er zelf mee.
En niemand -maar dan ook niemand- die protesteert. Men vindt het allemaal prima en een paar miljoen meer of minder mag de pret niet drukken.
Ik vind dat het geld van de sponsoren en de leden schandalig wordt gebruikt.
Bij Vitesse heeft het wanbeleid in een tekort van 15 miljoen geresulteerd. In elk bedrijf zouden de verantwoordelijken onmiddellijk ontslagen worden.
Maar directeur Van der Kraan en zijn vriendjes Ted van Leeuwen c.s.zitten er nog doodleuk en roepen trots: “Meneer Jordania betaalt de tekorten uit eigen zak”.
Volstrekt belachelijk. Kan iemand mij vertellen waar die miljoenen van meneer Jordania vandaan komen?
Op die vraag antwoordde Van Leeuwen: “Doet niets ter zake”. In mijn ogen doet dat zéér ter zake.
De voetbalwereld is ziek, doodziek, en allerlei maffiosi -ik zeg: criminelen- denken zich met geld van anderen alles te kunnen permitteren.
Dat hebben ze afgekeken van de bankwereld. Of was u dat al een beetje vergeten? Laat ik dan even de naam Rijkman Groenink in herinnering roepen.
Falende zakkenvullers zouden allemaal aan de hoogste schandpaal moeten worden opgehangen. Maar het volk kijkt doe en legt zich bij de gang van zaken neer. Ik zal blijven ageren zolang ik ‘s morgens nog wakker word.

Peter van de Rijt
Sportcommentator Soeverein

Geef een reactie

