Op weg naar een derde ster?

november 16, 2011


Uw recensent heeft alle twee-sterrenhuizen in Nederland bezocht maar at vreemd genoeg nog nooit in zijn eigen stad op de 23ste etage van het Okura-hotel bij Le Ciel Bleu. Amsterdam ligt er aan je voeten en in een elke avond helemaal uitverkochte en prachtige eetzaal word je als gast volledig ondergedompeld in een culinaire rondreis.
De drie amuses van Oreo Cornetto en de heerlijke bitterbal waren al een mooie aftrap. En daarna werd het een avond van louter culinaire hoogtepunten. Tijdens het diner vroeg ik me af wat de overtreffende trap van perfectie is.
Chef Onno Kokmeijer straalt als het ware zijn twee Michelin-sterren uit en zijn prestaties rechtvaardigen een derde. Ik denk dat Jannes Brevet, Mario Ridder én Onno Kokmeijer in de race zijn voor die onderscheiding. Dezer dagen zullen we het weten.
Het jonge personeel van Le Ciel Bleu, heel talrijk, dartelt onopvallend rond, maar er ontsnapt niets aan hun aandacht. Maître Pasquinel Kolk haalt het beste uit zijn mensen.
De maaltijd omvatte vijf gerechten, waaraan ik het predicaat werelds zou willen toekennen. Ooit at ik in de hoogtijdagen van die zaken in Frankrijk, bij La Tour d’Argent, bij Les Trois Gros, bij Lucas Carton en bij Paul Bocuse. Nooit verwacht dat ik nog eens in Nederland op dat niveau zou eten.
Laat ik u influisteren: kies in Le Ciel Bleu voor de ganzenlever van verschillende texturen in combinatie met langoustines en appel en vraag naar de cannelloni van bladgoud en krab. Meer verklap ik niet.
De zeer ervaren sommelier staat garant voor een overtuigende selectie van passende wijn.
Luidt de vraag: is dit te betalen?
U weet dat ik reuze streng ben als het om het aspect prijs/kwaliteit-verhouding gaat. Een feit is dat ik bij sommige twee-sterrenrestaurants eerst bij mijn bankier een persoonlijke lening moet regelen voor ik er kan binnentreden. Maar bij Le Ciel Bleu hoef je geen bank te overvallen voor je kunt gaan genieten.
Bon Appétit!

Ciel Bleu Restaurant
Ferdinand Bolstraat 333
Amsterdam
Tel.020 678 74 50
http://www.cielbleu.nl
Joop Rentmeester
Restaurantcriticus Soeverein

Geef een reactie

