Oplichter van de grachtengordel

november 16, 2011

Zo ongeveer de beste secretaresse die het vuile werk voor me opknapte, was een mevrouw uit Turkije. Sindsdien was ik vóór toetreding van dat land tot de EU.
Inmiddels is de twijfel gaan knagen.
Lang niet alle Turken zijn competent.
Ik noem het bestuur van de nationale voetbalbond dat op de Amsterdamse grachtengordel tegen een bondscoach opliep, de heer Hiddink. Deze bleek gaarne bereid af en toe een training van het nationale elftal te leiden. Ik baseer me op een door NRC/Handelsblad vertaald bericht uit de Turkse krant Takvim (mijn Turks is niet meer wat het geweest is) waarin een paar cijfers staan. De heer Hiddink zou zijn grachtenpandje af en toe hebben willen verlaten à raison van € 375.000 per maand, plus € 70.000 voor zijn manager, de ex-journalist Cees van Nieuwenhuizen, plus een bonus van € 1,5 miljoen per gewonnen wedstrijd, plus hotelkostenvergoeding van € 3.500 per nacht, plus € 7.000 kantoorkosten in Nederland.
Tja.
Mijn collega Peter van de Rijt had het hier onlangs over belachelijke betalingen in de Nederlandse voetbalwereld. Ik vind het nog dieper treurig dat een relatief arme natie als Turkije een onmiskenbaar zwaar overschatte voetbalprofessor als de heer Hiddink aan zijn volgende miljoenen heeft geholpen. Resultaat: 0-3 tegen het altijd lastige Kroatië en tenslotte 0-0.
Ik vermoed dat heer Hiddink vanavond in het Amstel Hotel heel ontspannen een paar extra flessen champi laat aanrukken. Ik vind het jammer dat de redactie van dat Tros-programma Opgelicht er niet bij is. Ik vind dat de staatssecretaris voor Ontwikkelingssamenwerking zich verplicht behoort te voelen even iets van € 5 miljoen aan Turkije over te maken.
We weten nu ook waarom de heer Hiddink naar eigen zeggen niet aan Ajax denkt. De begroting van die club is van een andere orde dan die van de Turkse voetbalbond.

Peter Hagtingius
Hoofdredacteur Soeverein

Geef een reactie

