Als Van Gaal maar geen kampioen wordt

november 17, 2011

Mijn collega Peter van de Rijt zal dezer dagen op deze pagina´s ongetwijfeld op geheel eigen wijze uitleggen dat de Ajax-keus voor de heer Van Gaal een onjuiste is.
Maar binnen een beursgenoteerde onderneming heeft de Raad van Commissarissen niet alleen het recht maar zelfs de plicht een directie te benoemen. Hoe de stemverhouding binnen die raad was, interesseert me als belegger niet. Zolang de aandeelhouders (waaronder de vereniging Ajax) de Raad van Commissarissen in het zadel houden, is de heer Van Gaal straks algemeen directeur van de firma Ajax.
Het lijkt me een verstandige keus. Had ik het voor het zeggen, dan haalde ik ook Co Adriaanse terug. Mensen die wel iets van voetbal snappen en die waarschijnlijk ook wel iets van boekhouden weten. En vandaag steeg de koers van het aandeel Ajax met ruim 3 procent.
Ik denk dat Ajax terugziet op tien verloren jaren.
Mijn enige probleem met de huidige ontwikkelingen binnen die club is dat ik als dood ben dat Ajax nog een keertje kampioen wordt, hetgeen er dik in zit. Want dan krijgen we stellig weer op een of ander bordes die Goebbels-imitatie waarop de heer Van Gaal patent heeft. Liever niet, vind ik, zelfs niet als je de schaamte voorbij bent.
Ondertussen snap ik niet dat de TV-Journaals openden met berichtgeving over de aanstelling van de heer Van Gaal. De euro wankelt, de werkloosheid loopt op, maar Ajax is kennelijk voornamer nieuws.
´Toch knap van dat 020´ verzuchtte mijn vrouw die van Feyenoord is.

Peter Hagtingius
Hoofdredacteur Soeverein

Geef een reactie

