Nu.nl : oud nieuws

november 19, 2011

Het heeft lang geduurd voor het besef tot me doordrong dat je nieuws en dergelijke ook via je pc kunt binnenhalen. Thans kijk ik toch wel elk uurtje of daaromtrent op de nieuwssite nu.nl . Naar journalistieke norm ongeveer 1000 procent beter dan die van De Telegraaf. Het oeverloos Telegraaf-geleuter over ene J. Smit te Volendam dan wel een onbeduidende actrice die nog steeds niet zwanger is (schande!), ´t zal allemaal wel.
Nu lees ik dat hoofdredacteur Laurens Verhagen van nu.nl per direct gedumpt is door uitgeverij Sanoma.
Verhagen heeft natuurlijk weer een spreekverbod opgelegd gekregen. Toppunt van onfatsoen, zo´n spreekverbod, in strijd met het grondrecht van vrije meningsuiting. Deze aantekening is aan iemand als Frank de Boer niet besteed, maar ik zou weleens willen weten waarom juristen dit aspect terzijde schuiven bij de ontbinding van arbeidscontracten. Je kop dicht, of je verspeelt je ontslagvergoeding, dat is de praktijk. In strijd met de grondwet, maar geen juridische haan die ernaar kraait, rechters al helemaal niet.
Ik heb ondertussen begrepen dat Verhagen in botsing kwam met commerciële afdelingen binnen het Finse Sanoma-concern dat een reputatie heeft opgebouwd als geldmachine in de sfeer van overigens fraai gepresenteerde advertentiefolders die als tijdschrift vermomd aan de man (en vooral de vrouw) worden gebracht. Als ik het goed heb, doet Sanoma ook iets met televisie. Op derderangszenders die een exclusief publiek van analfabeten boeien.
Ik vermoed dat de heer Verhagen met journalistieke ambities binnen Sanoma aan de slag ging. Kansloos. Hij had kunnen en moeten weten dat nieuws de kassa van Sanoma niet doet rinkelen en dat binnen dat bedrijf het idee van journalistiek verafschuwd wordt als een ongeneeslijke ziekte. Tenzij je een reportage over de nieuwe wintermode in Libelle tot de journalistiek rekent. Ik niet. Dat is de facto een betaalde advertentie.
Ik vrees dat nu.nl vanaf maandag óók uitvoerig gaat berichten over de geheime trouwjurk van een of ander tragisch geval dat in The Voice of Holland al zwanger bleek maar qua stem allerminst bevrucht.
Na het vertrek van Verhagen zal nu.nl een groter bereik scoren. Driekwart van Nederland is debiel en wil dus graag even onder zo´n bruidskleed loeren. Hoeveel doden vandaag weer in Bagdad, laat maar.
Sanoma gaat meer verdienen aan nu.nl
Ik zal de site niet meer bezoeken.

Peter Hagtingius
Hoofdredacteur Soeverein

Geef een reactie

