Het is ziek

november 23, 2011

Naar het schijnt kun je nu een gratis cholesterol-kit bij de apotheek komen ophalen. Zo hoor je nog eens wat via de STER. Ik heb geen idee wat cholesterol is, maar naar het schijnt heeft de vleesgeworden taart Karin Bloemen er last van. Of juist niet, weet ik veel. Maar mocht het zo zijn dat deze chansonnière in de orde van grootte van de gemiddelde DDR-kogelstooster als prototype van de cholesterol-patiënt geldt, dan weet ik wel zeker dat ik er niets mee te maken kan hebben. Heb ik dus nul belangstelling voor de cholesterol-kit, zelfs niet nu deze gratis is. En volgens mevrouw Bloemen kom je in verband met cholesterol al een heel eind als je een raar soort kansloze margarine op je broodje smeert.
Er wordt -door een commercieel gestemde bariton- ook reclame gemaakt voor een zogeheten pre-scan. Je voelt je jofel, maar je weet maar nooit, dus voor bijna € 1.000 kun je laten vaststellen dat je niks mankeert (wat je al dacht), maar allicht toch een kilootje te zwaar bent.
Je krijgt problemen aangepraat. Ik vrees dat de medische commercie samenzweert met de gezondheidsmaffia; ook en vooral betaald door zogenaamde verzekeraars die voortdurend kansen ruiken hun premies verder te verhogen. Alweer een aanslag op de koopkracht, dus een bijdrage aan de neergang van de economie.
In één en dezelfde uizending van reclameboodschappen ging het ook ineens over iets mysterieus dat kennelijk spontaan is uitgevonden. Het schijnt PPSC te heten. Een doodsbedreiging voor wie weleens hoest, aldus de reclame. Ik hoest zo vaak, met name nadat ik mijn honden in iets van zogenaamde frisse wind heb uitgelaten. Het zal de luchtvervuiling zijn. Die ruik ik niet omdat ik óók een Havanna opstook als mijn honden in het bos ´Het Oproer Kraait´ blaffen.
Je ziet in reclameblokken ook vaak agitprop in verband met iets onduidelijks als ´weerstand´, vitaminesupplementen en ander snoepgoed waarvan de medische betekenis van gering allooi is. Over de winstbeluste handel in griepprikjes zeg ik maar niks.
Wie in afwachting van nieuws of Studio Sport per ongeluk op tv-reclame stuit, krijgt onvermijdelijk het gevoel dat de bevolking van dit land voor helft uit doodzieke patiënten bestaat en dat de overige vijftig procent ernstige mankementen boven het hoofd hangt.
Zieke flauwekul met een prijskaartje van talloos veel miljoenen.

Peter Hagtingius
Hoofdredacteur Soeverein

Geef een reactie

