Jelle Klumper, ´s lands beste gastheer

november 23, 2011

Een jaar lang heb ik weer door het land getoerd. Hier een lunch, daar een diner en regelmatig ben ik ergens blijven overnachten.
Mijn indruk: het gaat heel goed met de Nederlandse horeca! De lunch is natuurlijk niet echt een Nederlandse gewoonte, maar s’ avonds zitten veel etablissementen helemaal vol en zeker niet eens alleen op vrijdag en zaterdag.
Hoezo crisis?
Hoezo houdt de Nederlandse consument de hand op de knip?
Ik vind dat het culinaire niveau over het algemeen stijgende is. Maar ondertussen blijft de bediening een zorgenkind. Worden er geen mensen meer opgeleid om gasten vriendelijk te ontvangen en om hen gedurende de maaltijd hartelijk te begeleiden?
Ik deel graag met u mijn desbetreffende ervaringen in 2011.

Laat ik beginnen met de adressen waar ik diep teleurgesteld vandaan ging. Vaak was het eten er matig, de porties te gering in verhouding tot de prijzen. En dus minstens zo kwalijk: de bediening net niet onbeschoft en als ik mijn klacht bespreekbaar wou maken, wist ik me met een nietszeggend antwoord afgescheept.

5) Lauswolt in Beetsterzwaag
4) De Oesterbar in Amsterdam
3) Hotel des Indes in Den Haag
2) t’Schulten Hues in Zutphen
1) Karel V in Utrecht, met voorsprong mijn slechtste ervaring

Zo.
En dan nu de positieve kant van de zaak.
Mijn ranglijst van

DE BESTE GASTHEREN VAN 2011

5) Hans Drenth van het Spiehuis in Soest. Een vertegenwoordiger van het uitstervend ras van de gastheer in smoking. Op zijn 54ste nog altijd voor een dagelijkse demonstratie van gastvrijheid. Koesteren zo´n man, ook vanwege zijn humor.
4) Niek Groen. Via Apicius en De Bokkendoorns nu bij Jonny en Thérèse in De Librije te Zwolle. Dan heb je talent, heel veel talent en dat toont deze jongeman.
3) Mitchell Ligthart van Vis en Co in Haarlem. Straalt uit dat hij van zijn vak houdt. Ook als de enorme eetzaal vol zit, ontgaat hem niets en houdt hij het overzicht.
2) Remco Bögemann. Is al zo lang de onvolprezen maître van De Zwethheul in Schipluiden. Hij blijft eeuwig jong, behandelt iedere gast met een natuurlijke vriendelijkheid en zijn adviezen zijn immer raak. Het succes van de Zwethheul is ook zijn succes.
1) Jelle Klumper van La Serre in Amsterdam. Niemand prepareert aan tafel een betere steak tartaar. Hij is een natuurtalent die al zijn (soms lastige) gasten met een glimlach bedient en hij staat garant voor een tempo dat iedere zakenman graag als norm zou zien. Hij zou in elk sterrestaurant een absolute aanwinst zijn. Transferbedrag onbekend.
Volgende week: de beste gastvrouw en de beste restaurants.

Joop Rentmeester
Restaurantcriticus Soeverein

Geef een reactie

