De dierenbeul van de megastallen

november 26, 2011

Ik eet geen vlees, er zullen dus wel mensen zijn die vinden dat ik m´n kop moet houden. Dat doe ik niet, want ik wil er ferm voor pleiten dat het immer zelfbevlekkende tv-sterretje Henk Bleker, die in zijn vrije tijd zo´n beetje de staatssecretaris voor dierenmishandeling uithangt, geruime tijd in een megastal wordt opgesloten. Eerst een jaartje tussen 12.500 zogeheten mestvarkens en daarna nog drie jaar te midden van 185.000 kippen. Voor de goede orde: dit zijn geen getallen die ik zomaar even losjes optik, ik heb het over de minimumpopulatie van megastallen, waar de leefruimte van dieren niet met het blote oog waarneembaar is. Hetzelfde lot gun ik Blekertje van harte. En laat John de Mol er vooral een camera bij zetten, krijgen we een versie van Big Brother die maatschappelijk relevant is.
Tussen zijn tv-schnabbels door heeft Henkie de dierenkweller nog tijd gevonden om een briefje naar de Tweede Kamer te sturen. Strekking: hij weigert een wettelijke begrenzing van de aantallen dieren in dergelijke gekmakende doodsterminals, waarvan de omvang hem ook niet interesseert.
De boeren moeten het allemaal zelf maar weten. Vermoedelijk leeft Henkie-Nietdenkie nog in de veronderstelling dat boeren op het CDA stemmen.
Alsof er überhaupt nog iemand is die voor die godzijdank overleden partij kiest. En iemand die een megastal exploiteert, is helemaal geen boer. Dat is een geldbeluste bandiet die over lijken gaat. Psychisch en fysiek geknakte dieren die na de megastal ook nog vele honderden kilometers in een aftandse vrachtwagen moeten zien te overleven voor ze het slachthuis bereiken, Bleker vindt het allemaal prima. Nederland-Exportland, weet je wel.
Te zijner tijd onder het oog van de camera ontsnapt uit zijn megastal zou ik Bleker misschien nog wel een keertje willen zien opdraven in De Wereld Draait Door. Of bij Pauw & Witteman. Heeft hij misschien een invitatie voor alle varkens en kippen in Nederland. Dat ze (eventueel met hun moeder) mee mogen naar een wedstrijdje kiloknallers. Da’s pas lekker goedkoop scoren.

Peter Hagtingius
Hoofdredacteur Soeverein

Geef een reactie

