De man die de weg kwijt is

november 27, 2011

Wie na 1 januari tegen een verkeersboete oploopt, zal eerst een bank moeten beroven voor de deurwaarders van het justitieel incassobureau aan hun gerief geholpen kunnen worden.
Ivo Opstelten, de door Marten Toonder uitgevonden minister van rechtsongelijkheid, heeft ertoe besloten dat een lullige verkeersovertreding voortaan een halve uitkering kost.
Ik vroeg me af wie eigenlijk over de hoogte van boetes gaat. Zou misschien de volksvertegenwoordiging er iets over te zeggen hebben? Ik snap inmiddels dat de Tweede Kamer op hogere boetes heeft aangedrongen.
Hoe heet dat tegenwoordig? ´Ik herken me niet´ als je bedoelt dat je iets waanzinnigs onder ogen hebt gekregen. Nou, ik ´herken´ me niet in de opvatting van de volksvertegenwoordiging dat de verkeersboetes te laag waren. Dus misschien heeft Vrouwtje Verbeet, de lichtzinnige comédienne die de Tweede Kamer presideert, toch gelijk als ze meent dat er ook een paar gewone mensen in ´s lands vergaderzaal zouden moeten zitten.
Zo´n Opstelten heeft geen idee van de koopkracht van Jan Modaal. Burgemeesterspensioen, ministersinkomen, ongetwijfeld allemaal netjes fiscaal afgekabeld. Plus het inkomen van zijn vrouw, rechter in Den Bosch. Ik vermoed: die mensen malen niet om een boete van € 300. Opstelten heeft trouwens een chauffeur. En dubbel parkeren is niet zo´n punt als het om een ministersauto gaat.
Opstelten is de weg kwijt. Hij dwingt met zijn boetebeleid keurige automobilisten de criminaliteit in en zegt tegelijkertijd tegen zijn bullebak-staatssecretatis Teeven dat het afgelopen moet wezen met de bankovervallen.
Dit zijn dus twee VVD-ers, de karikaturale liberalen van de rechtsongelijkheid. Hoelang gaan we dit kabinet nog gedogen?

Peter Hooft
Redacteur Soeverein

Geef een reactie

