Kerst: kan het walgelijker?

december 21, 2011


Ook omdat ik niet door een of andere onbekende achter zo´n kassa met ´hallo´ aangesproken wens te worden, vermijd ik het bezoek aan winkels. En ik beschik niet over een klantenkaart, pinpas en wat je tegenwoordig allemaal nog meer bij je moet hebben. Ik ga ook niet over straat met een identiteitsbewijs, wat de overheid er ook van vindt. Zo´n kassadame met een vermoedelijk beknopte opleiding behandelt mensen als ik met dédain, ik weet dus hoe het voelt als je als randdebiel wordt aangemerkt en weggezet.
Dezer dagen wist ik me in familiale kring gedwongen als pakezel op te draven tussen een supermarkt en het parkeerterrein. Keek toch even binnen in die winkel. Extreme drukte, extreem aanbod van (allicht) lekkernijen.
Echt iedereen weet nu wel dat het crisis is. Maar ter gelegenheid van het even achterlijke als christelijke kerstfeest wordt er kennelijk flink in de bus geblazen. Ik zag afgeladen winkelwagentjes voorbij komen met alles behalve eerste levensbehoeften. Pijnlijk als je net in Afrika bent geweest. Of als asielzoeker, armoedzaaier of anderszins dakloos een schop onder je kont krijgt.
Ik vroeg me af: wat speelt hier? Hecht de Nederlander aan de ideologie van de kop in het zand, dan wel aan het idee van nog één keer toeslaan? Ik hield het maar op de ondergang van een beschaving die vandaag de dag met consumentisme nader en beter gedefinieerd wordt.
Je hebt zelfs nu nog massa´s mensen die kerst ´vieren´.
Valt er dan wat te vieren?
Volgens de slachtoffers van het consumentisme, generatieslang geïndoctrineerd door christenen die zich baseren op een goed verkocht boek dat circa 2000 jaar geleden door farizeeërs in elkaar is geflanst, wel.
Zelfs nu het geld op is.
Met kerst en andere christelijke feestdagen heb ik niets. Met de jaarwisseling trouwens ook niet. De ene dag wordt de volgende.
Mijn ´kerstmenu´ zou best eens de klassieker hutspot kunnen betreffen. Heb ik al een tijdje trek in. Mijn vrouw ziet meer in andijvie-stamppot, maar een broodje kroket is ook goed. We hebben geen kerstboom, eten niet bij kaarslicht en lezen zoals elke avond de krant. Of een boek. Bij serieus licht.
De familieleden die me voor het transport van hun inkopen inschakelden, hadden in de buurt zo´n bungalow in zo´n vreselijk vakantiepark gehuurd. De kerstperiode. Het leek ook hen beter ons verder niet te inviteren.

Peter Hagtingius
Hoofdredacteur Soeverein

Geef een reactie

